Liefde is groter dan haat

Zo lieten de cartoonisten een tijd geleden, na een aanslag op de redactie weten. Mooi. Waar ook. Jammer dat ze daar niet op kwamen toen ze de profeet met een varkenskop afbeeldden. Hoe bedoel je vrijheid van meningsuiting. Daar kwam geen mening aan te pas…alleen de wil mensen zo diep mogelijk te kwetsen. Stoer man!

In mijn tijd hadden we nog een zekere beschaving. OK, we roddelden, we oefenden sterke sociale controle uit (hoe erg is dat eigenlijk) en we schaamden ons als we uit de toon vielen. Ja, allemaal achterhaald. Iemand die in God gelooft is een Gristengekkie (ik dus ook) en iemand die in Allah gelooft is een terrorist. Lekker simpel is het leven zo.

Een van mijn beste vriendinnen is Marokkaanse en moslima. Gisteren vertelde ze me dat ze gediagnosteerd was met botkanker. Nee, een lang leven zit er waarschijnlijk niet meer in. Wel veel liefde, van haar kinderen, haar man, haar vrienden en al die anderen die van haar houden. En van mij. Wat heeft ze me veel geleerd over haar geloof, hoe diep is het respect van haar voor mij als katholiek en van mij voor haar als moslim. Mooi om te zien hoe hetzelfde we eigenlijk zijn…

En wie zie ik op de televisie? Rat WIlders. Die even poneert dat dan wel niet alle moslims terroristen zijn, maar wel alle terroristen moslim. Dus. Het zou hetzelfde zijn om te zeggen dat niet alle Indo’s duffe, aan een minderwaardigheidscomplex lijdende malloten zijn, maar dat die malloten toevallig wel allemaal Indo zijn.

Haha, ik spreek uit ervaring. Mijn eerste vriendje was een Indo. Aardige vent hoor, maar geen ruggengraat. Je had hem moeten zien lopen in Amsterdam ten tijde van de Molukse terreurdaden. Een hoopje angst, dat zich door een twintigjarig meisje door de menigte liet loodsen… Maar goed, geen appels met peren vergelijken. Wilders is de rotte appel, andere Indo’s zijn gewoon peren. Soms zelfs toffe peren.

Ik ben weer zó boos. Ik begrijp dat die moslim-terroristen het helemaal gehad hadden met die cartoonisten, maar vermoorden gaat mij echt te ver. Ben niet voor niets een gristengekkie. Maar ik vraag me wel af hoe lang het nog duurt voordat de terroristen die Wilders op de korrel nemen. Of hoelang een (ooit) beschaafde samenleving het nog pikt dat er alleen maar HAAT wordt gepredikt. Maar ja….WIlders is ook Charlie niet. Da’s duidelijk.

Leave a comment